Dofinansowanie spółki Przewozy Regionalne (obecnie Polregio) przez Agencję Rozwoju Przemysłu w wysokości 770 303 500 zł, do którego doszło w 2015 roku jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa – stwierdziła Komisja Europejska, po przeprowadzeniu kompleksowego postępowania.
– To niezwykle ważna informacja, z której bardzo się cieszymy. Wydanie pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej poprzedziła czasochłonna i wieloaspektowa procedura sprawdzająca, która potwierdziła zgodność pomocy publicznej z unijnymi zasadami. Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowali się w ten proces. Otwieramy właśnie nową kartę w historii Polregio i polskich kolei oraz kontynuujemy dalsze intensywne prace dla poprawy jakości usług świadczonych pasażerom – mówi Artur Martyniuk, prezes Polregio cytowany w komunikacie.
Decyzja Komisji Europejskiej z 20 kwietnia 2021 kończy definitywnie
formalne postępowanie w sprawie pomocy na restrukturyzację, którą spółka
otrzymała we wrześniu 2015 roku od Agencji Rozwoju Przemysłu. Pomoc w wysokości 770 303 500 zł została udzielona na warunkach przewidzianych w
planie restrukturyzacji zakończonej z sukcesem w kolejnych latach. W toku rozmów polski rząd zgodził się, by kompensacją za dokapitalizowanie PR
było wcześniejsze otwarcie rynku przewozów pasażerskich, niż wynika to z tzw. IV Pakietu Kolejowego. - Dzisiejsza decyzja oznacza, że KE wyjaśniła i potwierdziła zgodność środków pomocowych na rzecz Przewozów Regionalnych (obecnie Polregio) z unijnymi zasadami pomocy państwa - podkreśla przewoźnik.
Przewoźnik w 2020 roku pomimo pandemii,
utrzymał przychody na poziomie blisko 1,5 mld zł, wypracowując 23 mln zł zysku netto. Zadłużenie finansowe spółki zmniejszyło się o ponad 30 mln zł, a koszt działalności gospodarczej o 11 mln zł. Spółka podpisała wieloletnie umowy przewozowe z samorządami 14 województw na obsługę połączeń kolejowych o wartości 9 mld, w tym w 8 regionach aż na 10 lat. Zapewnia to firmie stabilną perspektywę finansową w okresie długoterminowym. Ponadto, w 2020 r. przewoźnik
wyszedł z definicji spółki będącej w trudnej sytuacji ekonomicznej, co pozwala mu planować modernizację oraz zakup nowego taboru.